Dag 13 - Reisverslag uit Blulukan, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 13 - Reisverslag uit Blulukan, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 13

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

20 Juni 2013 | Indonesië, Blulukan

Vandaag wordt het programma omgedraaid. We gaan eerst naar de Borobudur daar er 's middags kans is op regen en onweer net als gisteren. Onderweg komen we langs de Merapi vulkaan. Deze is 3000 meter hoog en is daarmee de grootste van midden Java. We hebben geluk dat we hem kunnen zien want meestal zit hij achter de wolken. Aangekomen bij de Borobudur is het bloedheet maar we laten ons niet kennen en betreden alle hoge treden. Met een gids lopen we een rondje en klimmen we omhoog. Onderweg vertelt hij veel over de geschiedenis, opbouw, restauratie, betekenissen. In 780 zijn ze gestart met de bouw van de Borobudur. Het heeft minder dan 80 jaar gekost om de "tempel op de berg" te bouwen. Het UNESCO erfgoed bestaat uit meer dan 2 miljoen steenblokken die allemaal met de hand bewerkt zijn tot een waar kunstwerk. Het bestaat uit 3 lagen (hel, aarde & hemel). Veel hoofden en armen van de Boeddha beelden zijn vroeger gestolen en gebruikt om huizen op te bouwen. Elk beeld heeft zijn eigen Mudra (houding van de hand). Door een aantal vulkaan uitbarstingen heeft het lang geduurd om alle as weer van de tempel te verwijderen. Dit in het kort gezegd wat info over de Borobudur. We gaan verder want het is een vol programma vandaag. We maken een stadstour met de becak (riksja's) door Yogyakarta. Deze brengt ons naar het paleis van de Sultan. Vervolgens gaan we met de bus door naar de badplaats van de Sultan en om 15.15 uur schuiven we aan tafel voor de lunch. Pff, eigenlijk veel te laat want iedereen heeft veel honger. Na de lunch gaan we langs de zilverwerk fabriek en vervolgens snel door naar het hotel om op te frissen. Hierna gaan we naar de Ramayana show. Het is een voorstelling met live muziek, ballet/dans. Leuk om mee te maken, het is namelijk typisch Indonesisch uit de streek waar we zitten.