Dag 21 - Reisverslag uit Banjar Batujimbar, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 21 - Reisverslag uit Banjar Batujimbar, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 21

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

28 Juni 2013 | Indonesië, Banjar Batujimbar

Vandaag hebben we eigenlijk een vrije dag maar er zijn 3 olifantenparken in Indonesië en dat wil ik niet missen! Tim blijft thuis voor een vrije dag en ik ga met nog 2 anderen naar het olifantenpark in Bakas. We hebben speciaal voor dit park gekozen omdat dit meer in de natuur is en er zijn aanzienlijk minder toeristen. We vertrekken om 07.30 uur en we zijn blij dat we dat gedaan hebben. We zijn de eerste bezoekers en hebben daarom ook het geluk dat we zelf de olifanten mogen wassen. Daarna worden de olifanten klaargemaakt voor vertrek. Tijdens de rit zitten we op een bankje maar tussendoor mogen we in de nek van de olifanten zitten. Het is een ontzettend mooie ervaring om dit mee te maken. Onderweg wordt ons het e.e.a. over de olifanten verteld. Zo horen we onder andere dat ze wel 200 kilo per dag eten! Na het olifantenpark gaan we door naar het vogelpark en daarna naar het reptielenpark. In het vogelpark valt er nog wel een tropische regenbui maar gelukkig hebben we dan al een groot gedeelte gezien. Je vindt er vogels uit allerlei landen. Op de terugweg gaan we nog langs de Luwak koffieplantage waar ze Civet katten hebben. Dit is de duurste koffie ter wereld. De hoge prijs wordt veroorzaakt door het zeer speciale productieproces. De koffiebes wordt verbouwd op plantages en deze wordt gegeten door de Civetkat. Het vruchtvlees wordt verteerd maar de pit (koffieboon) en de pergaminoschil die om de boon heen zit blijft intact en passeert het maag-darm kanaal. De pitten worden teruggevonden in de ontlasting van de Luwak kat. De uitwerpselen van de luwak worden 4 tot 7 dagen gedroogd, vervolgens wordt de pergaminoschil verwijderd en de bonen worden met de hand gesorteerd. Bij het koffiebranden werken de aminozuren, die ontstaan bij het verteringsproces, op elkaar in wat de specifieke smaak oplevert. Aangezien de ontlaste bessen moeilijk te vinden zijn, is de prijs zeer hoog en heeft de koffie een exclusief karakter. De prijs voor de Luwak koffie is zo'n € 200,00 tot
€ 600,00 per kilo.