Dag 4 - Reisverslag uit Lumban Manurung, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Lumban Manurung, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 4

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

11 Juni 2013 | Indonesië, Lumban Manurung

Vandaag verlaten we Medan om naar het Tobameer te rijden. Onderweg krijgen we uitleg over het het eten langs de weg. B2 is babi pangang en B1 is hond. Tot nu toe hebben we in de hotels gegeten dus dat was nog niet van toepassing maar het is wel handig om te weten! In indonesië eten ze ook Kalong; ook wel vliegende hond genoemd (vleermuis) Deze wordt gebruikt om te genezen van reuma en astma etc. Wij geloven niet dat je ervan kan genezen, hooguit iets verbeteren. Ze verkopen ze langs de weg. De kokosnoot is goed tegen nierziekte en voor de huid van de nog niet geboren baby. Op weg komen we ook Mahonie bomen tegen. Dit zijn hard hout bomen die oa gebruikt worden om gitaren van te maken. Gisteren zijn we langs een huwelijksfeest gekomen. Vandaag was dit ook het geval en de mensen waren erg gastvrij. We mochten een kijkje nemen bij het Batak huwelijksfeest. Erg speciaal om dit van zo dichtbij mee te maken. We vervolgen onze route naar het Tobameer. Deze ligt op 900 meter boven de zeespiegel. De weg ernaar toe is met haarspeldbochten en de weg is niet breed. Halverwege zien we dat er een vrachtwagen van de weg is geraakt.. Gelukkig staan we vrij vooraan in de rij en kunnen met een klein half uurtje vertraging onze weg vervolgen. We gaan eerst naar de fruitmarkt en rijden daarna naar een hotel waar we lekker kunnen lunchen. Het fruit op de fruitmarkt is super vers. Verser dan hier kan haast niet. De passievruchten, mango's en zo verder. Jam jam jam, het water staat haast op je lippen; zo vers en lekker!! Na de lunch hebben we een stuk slechte weg richting het Batak dorp Lingga. Hier bezoeken we de traditionele woningen. De zijn op 1 of 1,5 meter hoog gebouwd om vroeger slangen en andere wilde dieren tegen te houden. We mochten binnen kijken.
We rijden verder naar de Sipiso piso waterval bij het Tobameer. Helaas is het mistig en regent het dus er valt niet veel van het kratermeer te zien. Daarna gaan we door naar Batak Simalungun in Pematung Simalungun. Het huis van de koning. We moeten nog een heel stuk rijden naar de boot die ons naar het eiland Samosir brengt. Het is heftig weer (regen, hoge golven). Na een tocht van bijna 1,5 uur komen we aan bij ons hotel. Hier eten we nog wat en daarna snel ons bedje in want morgen vertrekken we om 08.00 uur.