Dag 3 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 3 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 3

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

10 Juni 2013 | Indonesië, Silaas

Vandaag vertrekken we naar Bukit Lawang waar we het Gunung Leuser National park zullen bezoeken. Voordat we naar Bukit Lawang gaan, gaan we eerst de Vihara Gunung Tumur tempel in Medan bezichtigen. Het is één van de grootste boeddhistisch-taoïstische tempels van Indonesië en spiegelt de welvaart en invloed van de omvangrijke Chinese gemeenschap in Medan. De mens heeft duizenden verschillende zorgen en problemen, en voor elk is er een speciale god. Het is een mooie tempel met veel goud van binnen, wierrook plaatsen en gebedsplaatsen. We vervolgen onze weg en onderweg stoppen we bij de palmolie plantages waar we zien hoe de bladeren en de vruchten gekapt worden zodat er vervolgens olie van gemaakt wordt. Tussendoor kijk je je ogen uit: het verkeer kris kras door elkaar & toeterend naar elkaar; de sterkste overleeft, mini busjes waar ze met 18 man inzitten (vol is niet vol), schoolkinderen etc. Tijdens de rit komen we een huwelijksfeest tegen. Ze waren bezig met de stroom en de bus voor ons reed de stroom eraf dus toen konden ze opnieuw beginnen.. Rond het middaguur komen we aan bij de jungle. We nuttigen eerst een lunch zodat we met een goed gevulde maag op pad kunnen voor de 3 uur durende trekking. Het is geen garantie dat je oerang oetans ziet. Met ons loopt een hele groep dorpelingen mee die je in de jungle willen assisteren in ruil voor geld natuurlijk. Onderweg kunnen we al genieten van de echte jungle. Je hoort overal geluiden en je kan duidelijk merken dat je in een regenwoud loopt. Het is er warm en vochtig. We krijgen veel uitleg over allerlei dingen: planten, rubberbomen, insecten, etc. Een stukje voor ons lopen de assistenten van onze gids die alvast op zoek gaan naar Oerang oetans. Na wat kilometers gelopen te hebben komen we de eerste tegen. Vervolgens gaan we naar een andere plaats waar ze gesignaleerd zijn. We lokken ze door middel van fruit. Het is erg speciaal om de beesten zelf te voeren. We geven ze wortels en bananen. We staan dichtbij de apen maar toch moet je voorzichtig zijn. Het zijn en blijven wilde dieren die zich bedreigd kunnen voelen. We hebben erg veel geluk want we zien in totaal zo'n 10 Oerang oetans inclusief 2 baby's en een zwangere Oerang oetan. Na een vermoeiende dag vertrekken we weer naar ons hotel. Het is 90 km rijden maar je doet daar zo'n 3 uur over omdat het geen snelwegen zijn en het is druk op alle kruispunten. Eenmaal aangekomen bij het hotel gaan we even naar de supermarkt en vervolgens bestellen we de roomservice voor ons eten. We hebben geen zin om nog uitgebreid te eten in het restaurant. Tussendoor nemen we een verfrissende douche. Die hadden we wel nodig na de trekking en het warme weer! Het was een mooie dag, we zijn moe maar voldaan! Op naar morgen!