Dag 1 & 2 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 1 & 2 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 1 & 2

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

09 Juni 2013 | Indonesië, Silaas

Vandaag is het zover: we gaan beginnen aan ons 24 daagse avontuur in Indonesië. We vertrekken om 07.30 uur naar Schiphol waar we om 10.20 uur via Jakarta naar Medan zullen vliegen. Onderweg staan we wel even raar op te kijken dat we ook nog een tussenstop in Abu Dhabi maken. Dit hebben we niet van tevoren gezien. Ons wordt verteld dat we ons drie kwartier mogen vermaken. We weten niet wat voor tijd ze hanteren maar de drie kwartier wordt bijna 2,5 uur. We moeten er wel om lachen, eveneens als het controle systeem wat ze hanteren. Alle passagiers krijgen bij het verlaten van het vliegtuig een pas met daarop een nummer en het vliegticket wordt ingenomen. Bij het boarden worden alle pasnummers handmatig op 4 stapels gecontroleerd en het ticket wordt weer afgegeven. Dit duurt vrij lang, dus hier kunnen ze nog wel wat van leren! De vliegreis verloopt verder zonder enige turbulentie. Er wordt goed voor ons gezorgd: eten, drinken, warme handdoekjes etc. Het is wel even wennen zo'n lange vlucht! Om 09.00 uur lokale tijd zijn we geland op Jakarta. We zullen om 13.15 uur lokale tijd gaan boarden om naar onze eindbestemming Medan te vliegen. Het wachten is vermoeiend maar gelukkig gaat de laatste vlucht snel. Eenmaal aangekomen is het een lekkere temperatuur, zo'n 30 graden. Je kan wel merken dat de luchtvochtigheid hoger ligt dan in Nederland maar het valt tot nu toe niet tegen. Tijd om bij te komen hebben we niet, we bezoeken het paleis van de Sultan (Istana Maimoon) en de grote moskee (Mesjid Raya). Het paleis van de Sultan is in 1988 door een Italiaanse architect ontworpen en werd gefinancierd met rijkdommen verkregen uit het verpachten van de vorstelijke domeinen aan Nederlandse plantagehouders. Door zijn Moorse bogen en zuilengalerijen lijkt het wel een sprookjespaleis. Het straal een duizend-en-een-nacht sfeer uit. In en rondom het paleis lijken we wel filmsterren want iedereen wil met ons op de foto. Het is schijnbaar populair als je met een Europeaan op de foto staat... Goed voor je status zullen we maar zeggen. Na het paleis gaan we door naar de grote moskee. Deze moskee werd in 1905 door 2 Nederlandse architecten Klingenberg en Dingemans gebouwd, in opdracht van de Sultan van Deli. De moskee is ook toegankelijk voor niet moslims. Toen er nog geen luidsprekers bestonden moesten de muezzin elke dag 5x de 161 treden beklimmen om de gelovigen op te roepen tot het gebed. Na deze 2 bezienswaardigheden vervolgen we onze reis naar het hotel. Het is een mooi , groot & luxe hotel. De koffers worden naar de kamer gebracht, we pakken een verfrissende douche en gaan vervolgens lekker eten en uitpuffen. Morgen vertrekt de bus om 08.00 uur naar Bukit Lawang, dus vroeg uit de veren...