Dag 15 - Reisverslag uit Watukenong, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Watukenong, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 15

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

22 Juni 2013 | Indonesië, Watukenong

Vandaag vertrekken we al vroeg van midden Java naar oost Java. Ons staan een lange reisdag te wachten. Het plan was om langs een traditionele markt te rijden maar vanwege de verhoging van de benzine prijzen (22%) is dit te riskant in verband met opstanden en protesten. Onderweg maken we een stop bij de bakker waar we koffie en thee met wat lekkers erbij nuttigen. Een uurtje later zien we dat ze de rijst aan het oogsten zijn. Gelukkig kunnen we langs de weg stoppen zodat we dit proces kunnen zien. Als het geoogst is laten ze de wortels staan. Door dit te doen denken ze een betere oogst te krijgen. De chauffeur en de bijrijder hangen een handje in de bus op wat zorgt voor geluk. Er is ook een godin van de rijst genaamd Dewisri. Er is ook een legende van toen er nog geen rijst was. In het kort uitgelegd gaat het verhaal als volgt: Een jonge man was op zoek naar een mooie vrouw maar kon deze niet vinden. In het bos hoorde hij toen lachende vrouwen die aan het baden waren in het meer. Hij pakte een kledingstuk weg en verstopte zich achter een boom. Toen ze allemaal weg wilden gaan bleef er 1 vrouw achter die natuurlijk geen kleding had. Hij nam haar mee naar huis en zorgde voor haar. Toen ze het huis een keer schoonmaakte kwam ze haar kleding tegen. Ze voelde zich bedrogen maar hij had het gedaan omdat hij van haar hield en haar niet kwijt wilde. De vrouw vertelde dat ze niet van deze wereld was, ze was een elfje. Voordat ze hem verliet kreeg hij een hand vol met pitjes die hij uit moest strooien op het veld zodat haar nalaters niet hongerig achterbleven. En zo is het allemaal ontstaan...... Even later komen we teak houten bomen tegen, op z'n Indonesisch Jati hout. We maken een stop om te zien hoe ze hier meubels van maken. Van tafels tot stoelen tot omlijsting en accessoires, prachtig om te zien!! Om 12.00 uur komen we aan bij het restaurant waar we eindelijk eens een keer "op tijd" kunnen eten. Dat is toch wel heel fijn in plaats van 14.00/15.00 uur lunchen. Onderweg komen we langs vissers, suikerriet plantages etc. Daar je in midden Java veel rijstplantages kan vinden zijn er in oost Java juist veel suikerriet plantages. In de sigarettenfabriek werken zoals eerder gezegd 50.000 vrouwen. Zij moeten ieder minimaal 3000 sigaretten per dag maken. Per 1000 sigaretten krijgen ze 15.000 Rupiah (dit is zo'n € 1,20). Een supervisor ziet erop toe of iedereen zijn target haalt en noteert alles. 85% van de geproduceerde sigaretten is voor domestic gebruik. Er roken dus enorm veel mensen in Indonesië, mede omdat de sigaretten zo goedkoop zijn. Op scholen kunnen de kinderen ze zelfs per stuk kopen. Op weg naar Malang gaan we weer lekker slingerend de bergen in want Malang ligt 900 meter boven de zeespiegel. Onderweg komen we waterbuffels tegen. Het is uniek dat we ze zien want zoveel zijn er niet meer op Java, want steeds meer gebeurt met machines. Op Sumatra kom je ze nog wel veel tegen. Waterbuffels hebben twee keer per dag een bad nodig omdat ze een harde huid hebben. Als het te warm is en ze worden niet goed onderhouden met water barst de huid. Om 19.15 uur komen we met vertraging aan in ons hotel. Er stond een dikke file in de bergwegen door wegwerkzaamheden. Daarnaast stond er aan truck half gekanteld, tegengehouden door bamboe om zo te voorkomen dat hij niet helemaal omvalt. Hij was natuurlijk veel te zwaar beladen... Voor vannacht stond de Bromo vulkaan op de planning maar dit is verplaatst naar morgen want we hebben al een lange dag gehad dus dat is niet haalbaar. Koffers naar de kamer, eten, nog even relaxen en dan lekker naar dromenland.