Dag 11 - Reisverslag uit Maleer Selatan, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Maleer Selatan, Indonesië van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 11

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

18 Juni 2013 | Indonesië, Maleer Selatan

Goede morgen allemaal. Na een kort nachtje staan we met de zon op, heerlijk! We vertrekken naar de theeplantage en de fabriek. West-Java kent 21 thee fabrieken. Onderweg zien we het gouverneurskantoor. In Lembang worden de producten van de melkcentrale van Nestlé naar de grote fabriek in West-Java vervoerd. We maken een stop bij de krater Tangkuban Parahu. Helaas is de lucht nog niet helemaal opengetrokken dus je krijgt minder mooie kleuren. Vervolgens gaan we naar de theeplantages. De kleinste blaadjes zijn 1e klasse kwaliteit en de grotere zijn 2e klasse. De blaadjes worden geplukt en zijn vrijwel reukloos. In de fabrieken worden de verschillende smaakjes toegevoegd. Van de stekken kan je vanaf 3 jaar oud thee plukken. De boom gaat dan 10 jaar mee. Plant je de pitten dan kan je pas na 10 jaar plukken en dan gaat de boom 25 jaar mee. We boeken de excursie naar de theefabriek bij. Erg leuk om het proces van thee van dichtbij te maken. In Nederland sta je er niet bij stil wat voor arbeid er bij komt kijken. Na afloop drinken we een kopje verse thee rechtstreeks uit de fabriek. We vervolgen onze weg naar het Ciater Spa. Heerlijk warm water en eventjes bijkomen van de lange dag gisteren. Hierna nuttigen we onze lunch en rijden we door naarBandung waar de Angklung show zal plaatsvinden. Helaas redden we het niet om op tijd te komen dus we missen het eerste gedeelte, balen! Tijdens de show wordt ons geleerd hoe je Angklung moet spelen en het klinkt goed! Hierna zien we de volwassenen spelen die dag in dag uit trainen! Erg mooi om te zien. We verlaten de show en gaan nog even naar de mall om geld te pinnen en broodjes te kopen. We relaxen nog wat en hiermee eindigt dag 11. Morgen om 04.15 uur opstaan. Good night!!