Dag 48 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu Dag 48 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Rosalie Mark - WaarBenJij.nu

Dag 48

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

16 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Vandaag een leuke en avontuurlijke dag! 'S ochtends om 09.45 uur verzamelen bij Bridge Climbing Harbour Bridge. Ik heb er enorm veel zin in!! Bij aankomst krijgen we instructies en een overall waarmee we de brug op gaan. Ik heb gekozen voor de Discovery climb. Deze gaat via de binnenboog van de brug naar de top terwijl de andere via de buitenboog gaat. Het mooie van de Discovery climb is dat je meer van de bouwstijl van de brug ziet. Onderweg wordt ons veel uitleg gegeven. Zo is de brug in 6 jaar tijd gebouwd en de opening was op 19 maart 1932! Het is dus speciaal om deze brug te beklimmen aangezien ik, zoals jullie weten op 19 maart geboren ben. De brug is van staal en bevat 6 miljoen met de hand geslagen klinknagels. Toentertijd was er geen valbeveiliging dus dat was een hele opgave. Het is de breedste boogbrug ter wereld. (8 rijstroken voor autoverkeer, 2 treinsporen, een fietspad en een voetpad. Totaal is de brug 1149 meter lang en het heeft een boogspan van 503 meter. De top van de brug is 134 meter boven zeeniveau. Tot zover enige informatie voor jullie thuisblijvers over de brug..... Na een eindje lopen komen we uit op de plaats waar het vuurwerk altijd afgestoken wordt, echt super vet! Onderweg naar de top maken we nog een aantal stops om van het uitzicht te genieten en dan is het zover, de top van de Harbour bridge bereikt! Hier genieten we een tijdje van "The 360 view of Sydney" echt awesome! En dan is het toch echt tijd om weer terug naar beneden te gaan..... Nog even genieten en dan is het alweer voorbij! Het was een spectaculaire en geweldige climb! So Harbour Bridge Sydney, I climbed it!!